Ciina

Direktlänk till inlägg 9 januari 2012

"Asiatiskgryta på mitt vis"

Av maniac1 - 9 januari 2012 19:10

Den här är smarrig.


2 Paprikor av valfri färg

2 hela lökar (smaksak)

Haricovets (efter tycke)

Grytbitar av eller fläsk (nöt om så föredrar)

3 matskedar tomatpure

3 matskedar soja

Thai sweet chilisås efter smak! Här tog jag regält så de blev lite sting

1 grönsaksbuljong

Salt peppar

2.5 dl vatten

Olja till stekning



Skiva lök och paprikor i ganska stora bitar, fräs upp i olivolja, ca 5 min, tillsätt haricovetes "stek" vidare i 5 min, häll över grönsakerna i en gryta där du tillsatt kryddorna, sojan, chilisåsen, buljongen och vattnet. koka med lock på så att inte vattnet försvinner


Stek nu köttet så de är genomstekt, häll sen över köttet i den kokande grytan med köttet, låt koka beroende på köttet, nöt brukar ju behöva koka en stund men vi körde med fläsk och då lät jag de koka i ca 15 minuter. Med lock.  


Servera med ris :) Eller som i mitt fall, körsbärstomater :)


Jag tänkte ta kort så att man får se hur de ser ut, men tyvärr hann jag inte, va en viss herre som va hungrig efter jobbet och dök ner i grytan, men denna kommer göras flitigt så, nästa gång :) Roligare med bilder till recept :)

 
 
Jeanette

Jeanette

10 januari 2012 17:53

Det låter gott! Får nog göra min egna lilla variant på den grytan :)Förresten, till hur många personer är dina recept på?

http://nettanbutterfly.bloggplatsen.se

maniac1

10 januari 2012 18:02

Va kul, hoppas du gillar din variant av grytan :)

Den va till 4 personer, sen är de ju lite hur mycket/lite man äter, Jag äter ju utan ris så äter ju mer av grytan, men har man tillbehör till så räcker den till minst 4 potioner.

Jag ska i fortsättningen skriva hur många personer mina recept är på. Hade inte en tanke på de :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maniac1 - 18 januari 2012 15:56

Har bytt bloggportal då denna sega nått grymt.. Så häng med till den andra :D   http://missciina.blogspot.com/   Ses där :D ...

Av maniac1 - 17 januari 2012 18:01


Phu idag är jag trötter alltså. Märks jag inte skött maten som jag ska, hoppade över frukosten eftersom jag inte tog min morgonpromenad, ajbajja.. Rutin Carina Rutin!   Va tvungen att ta mig en vilodag från promenaderna, igår blev de 8.5 km och d...

Av maniac1 - 14 januari 2012 13:21

Vägde mig idag och har gått ner 4 kg, tycker de är ganska bra på en vecka :) Nu när man ser att de händer nått så blir man mer taggad, dom där promenaderna och ändrade kosten har gett resultat och de är sååå skönt. Har gått ungefär en mil den här v...

Av maniac1 - 12 januari 2012 21:15

 Ojoj idag är jag helt slut, gick upp alldeles för tidigt, 05.50 ringde klockan. I morgon är de jag som ska sova till 9 iaf, rena lyxen ;)   Idag va jag första gången på vårat gym vi har här i byn, va inte de bästa direkt, men de funkar :) Men sn...

Av maniac1 - 11 januari 2012 18:45


   Oj liten bild, men den är klickbar :) Innan den for in i ugnen :)   Här är min variant på broccoligratäng.   4 pers 225 grader   500 g Broccoli 400 g köttfärs 1 Gul lök 1 paprika salt peppar grönsaksbuljong Chilisås (efte...

Ovido - Quiz & Flashcards